Kontroversiel hovedsponsor for ny kunstmesse

Københavns nye kunstmesse Chart afslørede i dag listen over de 21 deltagende nordiske gallerier. Danske Bank bliver hovedsponsor.

Fra venstre: Gallerist Susanne Ottesen, administrator Peter Nauntofte, gallerist David Risley, gallerist Jesper Elg fra V1 Gallery og Bo Bjerregaard.
Fra venstre: Gallerist Susanne Ottesen, rådgiver Peter Nauntofte, gallerist David Risley, gallerist Jesper Elg fra V1 Gallery og Bo Bjerregaard.

Der var gyldne mimosaer til kaffen og croissanterne, da teamet bag den nye københavnske kunstmesse, Chart Art Fair, i morges offentliggjorde deres profil på Kunsthal Charlottenborg. Profilen udgjorde ikke mindst listen af deltagende gallerier, messens mediepartner og nye hovedsponsor. «Det er en festdag,» som initiativtageren og galleristen Susanne Ottesen understregede flere gange, «både for Chart, for kunstmarkedet og for hele København.» «Danmark er pt. det mest sexede land i verden,» forklarede hun, «og det er på høje tid, at vi bringer den internationale galleriverden til Danmark og ikke bare den danske galleriscene ud i verden». Ottesen sammenlignede med restaurationsbranchen, som i flere år har været eminente til at formidle dansk kultur og trukket de allervigtigste internationale gourmeter og anmeldere til byen uden den ringeste form for mindreværd.

Måske derfor kommer københavnske stjernekokke til at spille en vigtig rolle under messen. Det handler i billedlig og konkret forstand om «som en særlig dansk ting at invitere folk hjem på middag,» sagde Ottesen. I det hele taget er de danske og nordiske værdier i højsædet for Chart-initiativet, især traditionen for samarbejde. Man vil i en nordisk ånd gøre op med messernes vante konkurrenceform, hvor hvert galleri holder på sit, på egne kunstnere og egne samlere og ikke vil dele. De skandinaviske gallerier er simpelthen for små og må forene sig for at skabe en rigtig stærk scene i forhold til det internationale marked, blev det understreget.

Resultatet af det tættere samarbejde er, at vi kommer til at se en mere kurateret messe, hvor gallerierne ikke er presset ind på standardiserede messestande, men hvor de kan folde sig ud og lade kunsthallens arkitektur bestemme, hvordan kunstnerne præsenteres. Selvfølgelig kan konventionelle messer være indholdsmæssigt interessante, men arkitekturen er ofte rædselsfuld, lød det fra arrangørerne. På Kunsthal Charlottenborg vil arkitekturen bidrage til og løfte det samlede niveau. I det hele taget handler det om at forbedre alle de ting, som de fem galleripartnere ikke synes fungerer, når de er ude i verden på messer. Fra VIP-programmet til de fysiske rammer og den faglige standard.

Ud fra ønsket om på den måde at skabe et stærkt gallerimæssigt «community» som galleristen David Risley formulerede det, har Chart i første omgang selv bestemt, hvilke gallerier, der deltager. De repræsenterede gallerier er primært baseret i København og Stockholm, suppleret af enkelte repræsentanter fra Malmø, Reykjavik, Oslo og Helsinki.

I virkeligheden er ideen om en mere eksklusiv nordisk messe med udgangspunkt i gallerierne, ikke ny, blev det også fremhævet. Det er bare først nu, det er blevet en mulighed. Ikke mindst takket være messens hovedsponsor, der måske udgjorde dagens mest kontroversielle nyhed. I hvert fald set i en dansk sammenhæng. Sponsoren er nemlig Danske Bank, der i efteråret lancerede den massivt kritiserede reklamekampagne New Normal, hvor banken bl.a. anvendte Occupy-bevægelsen i det der blev opfattet som et forsøg på at grønvaske finansverdenens og bankens eget image oven på finanskrisen. Bag kampagnen stod i øvrigt en af Charts egne partnere, nemlig medejeren af V1, Peter Funch. Chart-komiteen afviste, at kritikken af Danske Bank ville komme til at påvirke messen negativt. Danske Banks sponsorat var «nye penge» for kunsten og ville tværtimod gavne investeringslysten og dermed være til nytte for kunstverdenen generelt, var svaret.

Slutteligt præsenteredes messens to organisatorer, Julia Rodriguez og Francesca Astesani samt rådgiver Peter Nauntofte. Mediepartner for Chart bliver det britiske kunstmagasin ArtReview.

«Ambitionsniveauet fejler ikke noget,» rundede Susanne Ottesen af. «Succeskriteriet er, at alle glæder sig til næste år.»

Første udgave af Chart forløber weekenden 30.8-1.9. 2013.

 

Deltagende gallerier

København: Christian Andersen, Andersen’s Contemporary, Martin Asbæk, Galleri Bo Bjerggaard, Niels Borch Jensen, Peter Lav Gallery, Galleri Susanne Ottesen, David Risley Gallery, Nils Stærk, V1 Gallery, Nicolai Wallner

Stockholm: Andersson&Sandström, Andréhn-Schiptjenko, Galleri Magnus Karlsson, Galerie Nordenhake

Malmø: Johan Berggren Gallery, Elastic Gallery

Oslo: Peder Lund, Galleri Riis

Helsinki: Galerie Anhava

Reykjavik: i8 Gallery

Læserindlæg