Nyhed Artikel på Engelsk|12.06.14

Danh Vo i den Danske Pavillon

Danh Vo, {ITALIC}Pao Soft{ENDITALIC}, 2010. Bladguld på papkasse, 55 x 99 cm.

Danh Vo, Pao Soft, 2010. Bladguld på papkasse, 55 x 99 cm.

I en pressemeddelelse just udsendt fra Statens Kunstfond fremgår det, at Projektstøtteudvalget for Billedkunst har udvalgt Danh Vo til at udstille i Den Danske Pavillon på Venedigbiennalen i 2015.

At vælge Danh Vo til at repræsentere Danmark på den 56. Venedigbiennale er ikke kun et oplagt valg i forlængelse af udvalgets ambition om «at vise den fremmeste danske samtidskunst i en international kontekst». Vo er en af få kunstnere med tilknytning til Danmark som i det sidste årti har haft en af de mest fremadstormende karrierer på den internationale kunstscene. Han udstiller på mange af verdens førende institutioner og samarbejder med nogle af tidens mest toneangivende kunstnere, kuratorer og gallerister. Men Vo er også et interessant valg i forhold til at repræsentere en national pavillon, fordi han med sit neo-konceptuelle greb ofte tager fat om nationalitet og migreret kultur på en yderst personlig måde kendetegnet ved en sjælden god sans for at læse rum og kontekster – fysiske såvel som kulturelle. Hans omfattende værk We The People (Detail), 2010-2013, som blandt andet har været udstillet på Statens Museum for Kunst i København, er et godt eksempel på dette.

Danh Vo

Danh Vo

Danh Vo (f. 1975) er uddannet på Det Kgl. Danske Kunstakedemi i København og på Städelschule i Frankfurt. Han er født i Vietnam og voksede op i Danmark, hvortil hans familie flygtede, da Vo var 4 år.

Med udvælgelsen af Vo fortsætter Statens Kunstfond linien fra sidste Venedigbiennale, hvor det også var en yngre mandlig kunstner med international karriere, Jesper Just (i øvrigt samme generation som Vo), der repræsenterede Danmark.

Dengang havde Det internationale Billedkunstudvalg ønsket, at den pavillonen skulle huse et projekt som integrerede værk, arkitektur og formidling og havde endda «sat det ‘eksperimenterende samarbejde’ som præmis for det danske bidrag til biennalen,» hvilket konkret betød, at Just skulle «arbejde tæt sammen med en arkitekt og en formidler efter eget valg,» som det lød dengang i pressemeddelelsen. I den yderst sparsomme pressemeddelelse fra Statens Kunstfond udsendt i dag er der ikke formuleret nogen særlige betingelser eller forventninger til Danh Vos forvaltning af bidraget til Den Danske Pavillon.

Det er Statens Kunstfonds Projektstøtteudvalg for Billedkunst, der har ansvar for og finansierer Danmarks deltagelse på Venedig Biennalen. Udvalget består for tiden af: Gitte Ørskou (forkvinde), Bodil Nielsen, Lilibeth Cuenca Rasmussen, Jacob Tækker og Claus Andersen.

Danh Vo, {ITALIC}Statue of Liberty{ENDITALIC}, 2012. Statens Museum for Kunst, 2012.

Danh Vo, We The People (Detail), 2010-2013. Statens Museum for Kunst, 2012.

 

Skriv et indlæg
Navn (kun indlæg under fuldt navn tillades)*:

E-mail (vises ikke)*:

Kommentar*:

Send

Læserindlæggene er en vigtig del af Kunstkritikk. Vi er derfor meget glade for at du bidrager til vores læserforum. Vi beder alle følge vanlige regler for høflighed. Husk at du er ansvarlig for dine egne indlæg. Vi godtager derfor kun indlæg under fuldt navn.

Redaktionen læser ikke indlæg før publicering, men følger debatten fortløbende. Vi forbeholder os ret til at fjerne indlæg som er usaglige, indeholder personangreb eller som vi af andre grunde finder upassende. Dette sker uden forhåndsvarsel, og efter skønsbaserede vurderinger foretaget af redaktionen. I læserindlæg godtages kun tekst, ingen billeder, video, html-kode el. lign. Lykke til med debatten!