Artikel 30.06.17

Sommerens store udstillinger

Her er Kunstkritikks anmeldelser af sommerens store udstillinger i Athen, Kassel, Venedig, Münster og Norden.

Documenta 14, Athen

Læren fra Athen

Flytningen af Documenta 14 til Athens appelsinduftende gader er et radikalt greb, som vil blive husket længe. Det ændrer ikke ved, at selve udstillingen er en rådvild affære. Af Pernille Albrethsen.

 

Documenta 14, Kassel

Ubekvem i egen kropp

Med sine geografiske krumspring forsøker Documenta 14 å unnslippe rollen som verdens største og viktigste utstilling, og samtidig bli en scene for nasjonalstatens «andre». Af Simen Joachim Helsvig.

 

Venedigbiennalen – Den internationale udstilling

Venedigbiennal med annan rytm

Den internationella utställningen är ett viktigt argument för konstnärernas rätt att sova på jobbet och hela planeten genom dans. Men en helt övertygande vision om samtidskonsten är den inte. Af Frans Josef Petersson.

 

Venedigbiennalen – de nationale pavilloner

Privilegerte og mindre privilegerte paviljonger

Under årets Veneziabiennale klarer særlig de tyske, nordiske og irakiske paviljongene å frigjøre seg fra de politiske forutsetningene og skape interessante snitt i samtiden. Af Jonas Ekeberg.

 

Venedigbiennalen – Den Danske Pavillon

Nattens renæssance

Der findes skønhed og potentiel dybde i Kirstine Roepstorffs pavillon på Venedigbiennalen. Det er bare svært at sanse, når man også skal udholde et belærende lydspor, der undertekster det hele. Af Maria Kjær Themsen.

 

Skulptur Projekte Münster

Skulpturer för en annan tid

Årets Skulptur Projekte Münster står för en socialt förlamad och marknadsanpassad offentlig konst av det slag som utställningen en gång i tiden startades för att motverka. Af Frans Josef Petersson

 

Momentum 9, Moss

Kjøttbylten i speilet

I Momentum 9: Alienation forblir menneskekroppen i sentrum både som motiv og som adressat, tross det uttalte målet om å detronisere den. Af Simen Joachim Helsvig.

 

ARoS-triennalen, Aarhus

Naturen i bred forstand

Store, lækre installationer redder første udgave af ARoS-triennalen The Garden, som er præget af løs kuratering og et overordentligt inkluderende naturbegreb. Af Louise Steiwer.

Skriv et indlæg
Navn (kun indlæg under fuldt navn tillades)*:

E-mail (vises ikke)*:

Kommentar*:

Send

Læserindlæggene er en vigtig del af Kunstkritikk. Vi er derfor meget glade for at du bidrager til vores læserforum. Vi beder alle følge vanlige regler for høflighed. Husk at du er ansvarlig for dine egne indlæg. Vi godtager derfor kun indlæg under fuldt navn.

Redaktionen læser ikke indlæg før publicering, men følger debatten fortløbende. Vi forbeholder os ret til at fjerne indlæg som er usaglige, indeholder personangreb eller som vi af andre grunde finder upassende. Dette sker uden forhåndsvarsel, og efter skønsbaserede vurderinger foretaget af redaktionen. I læserindlæg godtages kun tekst, ingen billeder, video, html-kode el. lign. Lykke til med debatten!